Oprettelse - Google Analytics


For at få Google Analytics skal der oprettes en Google-konto og en Analytics-konto.

Grunden til, at du selv skal gøre det, er, at det kan have en betydning for din virksomheds fremtidige drift online, hvis du på et tidspunkt får anden samarbejdspartner. Derfor er det vigtigt, at du selv har administratoradgang og ejerskab over din konto, så du kan videreflytte al data, som er på din Analytics-konto til den nye løsning.
 

Oprettelse af en google konto

En Analytics-konto kræver en almindelig Google konto. Registrer evt. denne konto i din virksomheds navn.

En google konto oprettes på:

http://google.dk 

Hvor du øverst til højre vil se knappen "Sign in" eller "Log ind":




Klik på "Create account" eller "Opret konto"


Herefter følger du blot Googles anvisninger, og opretter din konto.
 

Analytics login

Når du har oprettet din Google konto, kan du nu gå videre til Analytics:

​https://analytics.google.com/analytics/web/provision?authuser=0#provision/SignUp/

Følg linket her, og log in med din nye Google konto. Når du er logget ind, vil Google bede dig følge deres vejledning:




Du klikker på "Sign up" knappen til sidst og herfra følges igen Googles anvisninger:



Når du har udfyldt disse informationer, vil du ende med at have et resultat som ligner dette:



Når du ser dette billede, er din konto korrekt oprettet og klar til at sætte op til at tracke analyser på din hjemmeside. Læg mærke til din sides "Tracking ID".


Eksempel på Tracking ID

 

Implementering

For at implementere Google Analytics, skal du blot indsætte dit tracking ID under "Indstillinger". Indstillinger finder du i øverste menulinje i administrationen.
Du skal nu være opmærksom på, om du har flere sproglag, og dit tracking ID kun skal gælde et af dem. Vælg det ønskede sproglag (eller "Alle"), og find feltet "Google Analytics". Skriv dit tracking ID ind i feltet, som vist på eksemplet herunder.

Husk at trykke "Gem" i bunden af siden, for at gemme dine ændringer.

Tillykke, du kan nu indsamle og følge statistik for din side via Google Analytics.